Nu börjar nedräkningen för både barn, föräldrar och mentorer. I går satt jag och började fila på talet i kyrkan. Jag hoppas att alla nu fått information om att vi har 5 sittningar i kyrkan för att på bästa sätt kunna erbjuda föräldrar och mor- och farföräldrar att vara med. Vi ber er dock respektera att det endast är 2 vuxna per elev. Hade vi varit ute eller haft en ännu större lokal hade vi gärna sett att hela Höllviken firade in sommarlovet med oss men genom att utöka antalet avslutningar och gått ut med information så hoppas vi på ett trevligt "fira in sommaren" arrangemang utan knuffar och trängsel.
Min vecka innehåller som vanligt massor av olika saker. Idag ska jag börja planera för ett förebyggande hälsoprojekt för personalen, skriva de sista lönebeskeden och boka tider och träffa ledningsgruppen på förskolan. Även denna vecka har vi skrivit in två nya elever som vi hälsar välkomna till skolan.
Vi ses!
tisdag 2 juni 2009
Tack för 15 000 kr!
Igår såg jag den fina checken i jätteformat som Hanne fått av Rotary. Vi sökte stipendiet och fick det. Hela pengen och lite till kommer att gå åt till utbildning av Friends för all personal på skolan och för elever som ska bli kamratstödjare. Det kommer att bli ytterligare förbättringar för att alla ska känna en trygg "vi-anda" på skolan både ute och inne. Jag hoppas att ni alla som är intresserade läser resutltat från trygghetsundersökningar och andra utvärderingar på vår hemsida.
Ha en bra tisdag!
Ha en bra tisdag!
tisdag 26 maj 2009
Ledarutveckling
Några timmar vid datorn har gått fort. Nu avslutas dagen med ledningsgrupp på förskolan och sen bär det iväg på ledarutveckling i två dagar. Att själv också få arbeta med sin yrkesroll, förmågan att kommunicera och få tid för reflektion kring sitt ledarskap tror jag är mycket viktigt för att klara av sitt arbete på ett bra sätt. Rektorsrollen är komplex och det finns mycket som styr mitt arbete. Bara läroplanens lista med rektor skall håller vem som helst sysselsatt ett tag.
Idag har vi besök av SMART-boards försäljare och jag ser fram emot att vi installerar några att "träna på" här på gamla skolan. Inom kort börjar vi också arbetet med vår lärportal som ska underlätta kommunikationen mellan elev-förälder och mentor. Det ser vi fram emot!
Ha en bra vecka.
Idag har vi besök av SMART-boards försäljare och jag ser fram emot att vi installerar några att "träna på" här på gamla skolan. Inom kort börjar vi också arbetet med vår lärportal som ska underlätta kommunikationen mellan elev-förälder och mentor. Det ser vi fram emot!
Ha en bra vecka.
Godmorgon!
Förmiddagen ska användas till att besvara alla mail som komer när man är borta några dagar. Det blir en hel del även om jag försöker besvara via telefon och ibland via webmail. Ett par möten med elever och föräldrar står också på agendan.
I år har vio varit tidigt klara med de flesta tjänster, grupper i förskoleklass mm men jag hoppas och tror också att ni som ännu inte fått den information ni väntar på förstår att det finns lite olika saker som dyker upp längst vägen och ändrar våra planer. I år har vi förmånen att få ha lärare som ska förkovra sig på "lärarlyftet" och ännu är inte allt klart så jag kan meddela vem som ska vikariera. Så fort det är klart mellan alla oss rektorer så kommer informationen.
Onsdag och torsdag är jag på utbildning. Fredag är det möte på kommunhuset men eftermiddagen bli vikt åt att vara på kontoret.
Ha en bra tisdag!
I år har vio varit tidigt klara med de flesta tjänster, grupper i förskoleklass mm men jag hoppas och tror också att ni som ännu inte fått den information ni väntar på förstår att det finns lite olika saker som dyker upp längst vägen och ändrar våra planer. I år har vi förmånen att få ha lärare som ska förkovra sig på "lärarlyftet" och ännu är inte allt klart så jag kan meddela vem som ska vikariera. Så fort det är klart mellan alla oss rektorer så kommer informationen.
Onsdag och torsdag är jag på utbildning. Fredag är det möte på kommunhuset men eftermiddagen bli vikt åt att vara på kontoret.
Ha en bra tisdag!
söndag 24 maj 2009
En hel vecka!
Nu har man nästan vant sig vid att inte jobba en full vecka. Den här veckan har 5 välbehövliga arbetsdagar. Mitt ledarutvecklingsprogram tar mig iväg på konferens 2 dagar och måndagen inleds med möte på kommunhuset.
Det ska bli spännande och se om jag får några kommentarer på mina inlägg framöver! Ha en bra vecka.
Det ska bli spännande och se om jag får några kommentarer på mina inlägg framöver! Ha en bra vecka.
torsdag 21 maj 2009
Jag provar!
Under konferensen "Framtidens skola" fick jag lära mig mycket och jag inser hur lite jag kan om allt som är möjligt att göra och använda i undervisning och rektorsarbetet. Både föreläsningar och nya kontakter kommer till nytta i arbetet på Stora Hammar. Jag fick redan förra veckan rådet att släppa på kommentarer till min blogg och det ska tydligen vara gjort nu. Ni läsare har alltid mailat mig tidigare men nu provar jag fram till sommarlovet om det fungerar med kommentarer.
Nu ska även jag vara lite ledig och njuta av försommarvärmen med familjen.
Nu ska även jag vara lite ledig och njuta av försommarvärmen med familjen.
onsdag 20 maj 2009
Så mycket inspiration!
Vilka dagar jag haft! Jag har frossat i tankar kring framtidens lärande som faktiskt redan är här. Att det dessutom är helt ok att stå och blogga samtidigt som man lyssnar på föreläsare är effektivt och roligt. Jag kan göra flera saker samtidigt!
Idag är det självklart att finnas i olika nätverk och jag har lärt känna nya människor att boll idéer med till vår framtida Stora Hammars skola.
Det är med lättnad vi idag också skickat ut information från polisen om förklaringen till Volvon. Vi fortsätter självklart vara mycket uppmärksamma och våra rastvärdar är både synliga och aktiva.
Nu måste jag in och lära mig mer om mikrobloggar och twitter!
Ha en bra Kristi Himmelsfärdshelg.
tisdag 19 maj 2009
Föräldrar nöjda med grundskolan
På Vellinges hemsida kan ni läsa mer om svar som föräldrar gett i en enkät som skickades ut i år 3 och 6. Där finns bra saker för oss att diskutera för att hela tiden arbeta med Stora Hammars skolutveckling. Idag fick jag också de kommentarer som några föräldrar gett. Maten är en ständig källa för diskussion. Våra klasser i år 3 och 4 äter i klassrum och både barn och lärare gör ett mycket bra jobb för att måltiderna ska bli trevliga och klassrummen hållas rena och fräscha. Jag äter själv ibland just i klassrummen och vet hur det fungerar i praktiken. De kommentarer som vi får angående huruvida maten är tillräcklig mm skickar jag vidare till Susanne som alltid har kontakt med Sandeplanskolan och Kronodal som ungefär halva skolans elever äter på. I nya skolan har vi skolrestaurang med trevlig matsal. I anslutning finns hemkunskapssal och rummet har scen. Det blir en trevlig miljö att både äta och arbeta i.
Någon kommentar handlade om vår brist på hemkunskapssal. Vi har hemkunskap för alla elever utifrån de mål som finns i kursplanen och ibland krävs spis men inte alltid. Vi använder spis t.ex i Oresjö men många gånger används helt andra saker för att nå målen. Det är IKEA katalog och online för att göra uppgifter kring att möblera ett rum eller lägenhet. Genom att titta i "hitteskåpet" och titta kläderna där lär vi om tvättinstruktioner. Jag längtar också till en "riktig" hemkunskapssal men vi ger alla elever möjligheter att nå målen i ämnet.
Lite mer kommentarer på kommentarer blir det längre fram! Ha en bra dag.
Från konferensen Framtidens lärande - här och nu!
Äntligen ute i Nacka Strand och namnskylten på. Dagen kommer att innehålla många spännande seminarier. Vi börjar med en föreläsning av Roger Säljö som är professor i Göteborg kring Skolan i informationssamhället. Susanne ska lära sig mer om unga nätkulturer och Jonas ska höra mer om en-till-en satsningen i Falkenberg. Nu har mer än 10 lärare från Stora Hammar varit i Falkenberg och lyssnat på lärare, skolledning och elever kring deras stora it-satsning. Är du nyfiken på Falkenberg så gå in på deras hemsida.
Ha en bra tisdag! Stina
måndag 18 maj 2009
Kortvecka och lärlust!
Efter en underbar helg till häst är det dax att ta itu med en ny vecka. Den här veckan åker jag till Framtidens lärande, en konferens i Nacka. Hittar jag en uppkopplad dator kommer det nog något blogginlägg även från huvudstaden. Förmiddagen ska ägnas åt att träffa föräldrar som vill skriva in sina barn hos oss. Några små punktinsatser i pappershögen kan det också bli innan det bär iväg med buss och tåg norröver. Med mig har jag Susanne som är platschefsassistent och Jonas som undervisar i år 5 och har mycket av idrottsundervisningen.
Jag nås på min telefon och mail som vanligt! Ha en bra vecka. Stina
Jag nås på min telefon och mail som vanligt! Ha en bra vecka. Stina
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)