onsdag 29 oktober 2008

En lugn skola....

Lugnet lägger sig allt eftersom lärarna packar ihop och går hem på några dagars lov. Idag var några och arbetade med smått och gott i klassrummen men de flesta var på skolmässan i Malmö. Jag tror de tittade på böcker och material men en och annan tittade nog lite drömmande på nya möbler till nya skolan. Det finns så mycket nytt som är så bra! Att i en ny skola få satsa på t.ex tysta bord dvs bord med en yta som påminner om ett mjukt golv där barnens klossar, nycklar mm som kan föra oljud dämpas. Det har jag haft på tidigare arbetsplatser och vi har några på förskolan. Ljudmiljön är viktigt att arbeta med på många sätt och det finns idag så mycket nya saker som ger en bättre och behagligare ljudnivå gynnar både barnens och pedagogernas utbildningsmiljö.

På fritids är det dax för lite utflykt och jag hoppas jag hinner lyssna på häxan Hanna på fredag! Jag gillar både Halloween och Allhelgona! Jag och min familj ska passa på att mysa lite med nära och kära innan vi laddar om för arbete fram till jul!

Vi ses!

tisdag 28 oktober 2008

Samverkan skola bibliotek

Godmorgon!

Morgonen inleddes med levande ljus i ett mörkt klassrum. Lärarna trodde vi skulle jobba med styrkort och det skulle vi, men vi inledde med bokprat av vår duktiga bibliotekarie. Hon hade förberett bokprat som passar för ett höstruskigt oktober. Att få höra om bra böcker gör att man blir så sugen att läsa! Jag tror bokhandlaren på Toppen får ett uppsving när lärarna går hem på ledighet i morgon.

Självklart arbetar vi också med vårt styrkort kring samverkan. Vi har haft olika saker som vi ville bli bättre på och nu är det dags att se om vi gjort det vi skulle och nått våra mål. En del förbättringar vet vi att vi gjort. Till exempel har vi nu en planeringsblankett där vi kan "förvarna" vår bibliotekarie inför t.ex temaarbete. Genom den kan bibliotekarien vara en viktig resurs i att vara med och ta fram meterial, både böcker men också digitala lärresurser som förslag på länkar till olika hemsidor mm.

Imorgon är det en del som ska in på skoldagarna i Malmö. jag vill också hionna med en tur dit. Det är alltid bra att titta på t.ex inredning när man ligger i startgroparna med nybyggd skola.

På förskolan och fritids börjar det tisslas och tasslas om höstfester, häxor, sagostunder mm. jag undrar om jag vågar mig dit i slutet av veckan......

måndag 27 oktober 2008

Skolgården på eftermiddagarna!

Denna veckas är skolgården helt fritidsbarnens. De leks och skojas i alla vrår. I morse svarade jag på ett mail från en av mina fritidspedagoger men jag tänkte att jag kan ju genast skriva i bloggen, eftersom jag vet att många föräldrar läser. Vi vill att skolgården ska vara ett kul ställe för alla barn. Att den används så mycket som möjligt och att våra elever vill vara ute. Tyvärr blir det ibland lite komplicerat på eftermiddagarna. Fritidsbarnen är här och ska vara ute på olika aktiviteter så mycket som möjligt. Hur gör vi då med de barn som dröjer sig kvar? Oftast fungerar det bra, men när det inte gör det då? Vi försöker prata med alla barn och de är ju "våra" oavsettt om de går på fritids eller inte men ibland känns det som att det är svårare att lyssna när man har fritid och faktiskt får göra som man vill? Självklart fortsätter vi prata med våra barn och hoppas de förstår men om du vet att du har ett barn som brukar stanna kvar och "hänga" på skolan, fråga gärna lite kring hur det fungerar!

Som avslutning måste jag också tillägga att vi haft otroligt lite förstörelse men att vi just nu ser oroväckande tendenser på helgerna. Tyvärr har en av lekstugorna används som tillhåll och förstörts, en basketkorg som var ny gått söner. Så vill ingen av oss ha det! Ni som är ute med hunden, gå genom skolgården nån extra gång så kanske det inte är så populärt att sitta här!

Ha en bra dag!

Att hinna tala till punkt!

Återigen studiedag. Denna gång endast för grundskolan, men ack så viktigt. Idag har vi haft tid att prata om bedömning. Utifrån att ha läst samma texter, gått igenom Stewe Wretmans föreläsning så kan vi hinna prata med varandra om kunskapssyn och bedömning som ett led i vårt arbete för att kunna formulera skriftliga omdöme.
Hur svårt kan det vara undrar kanske någon? Riktigt svårt och ett arbete som aldrig tar slut svara jag. Skolan har länge varit mål- och resultatorienterad där föräldrar och elever ska känna till målen och känna sig förtrogna i hur bedömningen görs. Jag vet att vi alla försöker på många sätt men helt kan jag inte tycka att vi alltid lyckas. Det är viktigt att alla på en skola talar samma språk och då gäller det att ha tid för samtal som utvecklar.
Mål att stäva mot och bedömningens inriktning är inte helt lätta texter. Det finns inga genvägar. Vi måste erövra mål- och resultatstyrningen och hela tiden göra upp med regelstyrningen som funnits tidigare. Kunskapssyn är inget man talar om en gång och sen är det klart! Som rektor är det detta jag vill syssla med. (sen är det ju lite bygge som är kul, röja skrivbordet, mailen, göra agenda, vara på möte, egen kompetensutveckling, rehbiliteringar, medarbetarsamtal......)

Ha en bra måndag!