På lunchen har jag varit en riktig rektor sa något barn. Jag var ute i ett av våra många hus och kom rakt in i ett herrans liv som jag fick ta itu med tillsammans med lite lärare. Nu hoppas jag att de elever som fick i läxa att gå hem och berätta om lunchrasten gör det, men det tror jag att de gör. Om jag är ute i allvarliga ärende brukar jag komma på besök en vecka efter och följa upp. Det är viktigt att barn och föräldrar pratar krings köksbordet om både bra och då och då de lite tråkigare saker som händer under dagen. Oftast berättar barnen säkert helt korrekt om vad som hänt ur ett barns perspektiv, men ibland kan det bli missförstånd och då hoppas jag att ni vuxna alltid tar kontakt med ditt barns mentor.
Idag har vi haft ett möte om våra framtida slöjdsalar och det kom fram massor av kloka tankar som vi säkert kan förverkliga. Nu på eftermiddagen är det hela ledningsgruppen och byggruppen som ska ha information och ta ställning till lite fler saker kring t.ex festhus, grupprum, sopsortering .....ni ser själva hur mycket olika saker det är att tänka på. Är man många blir det bättre. Fler aspekter kommer in och jag är säker på att det kommer att bli bra. Samtidigt är det ett hårt arbete att hålla de här något lite äldre husen i orndning. Vi har brandsyn, genomgång av el och framförallt inventering av vad vi behöver fräscha upp i år framför oss.
Nu måste jag till det lokala caféet för att fixa en blodsockerhöjare till mötet.
torsdag 4 september 2008
Godmorgon!
Idag ska jag hämta inspiration för vidare arbete dvs vara med på elevrådet. Vårt elevråd är synnerligen aktivt och en källa till många tanakr om hur arbetsdagen ser ut för våra barn och unga. Den viktigaste frågan de tar upp är alltid trygghet och trivsel. De har verkligen många tankar om hur vi hela tiden kan bli en skola som alla ska kunna gå till utan en klump i magen. idag kommer de också att diskutera när vi ska öppna webshoppen för nya skoltröjor. Jag tror det blir ganska snart och vi hade i alla fall i våras en visningstid där föräldrar och elever kunde prova storlekar och se färgerna "po riktigt".
Slöjdsalarna i nya skolan är dagens byggarbete. Tillsammans med slöjdlärarna och arbetsmiljöingengör tittar vi på hur vi ska få bra ateljeér eller slöjdsalar. Det är verkligen kärnan i den nya skolan med mycket central placering där barnens arbete ska kunna skyltas på ett bra sätt.
Igår hade jag min träff med de nyanställda under 2008 på eftermiddagen. De är ett glatt gäng som alla snabbt kommit igång. De trivs men deras "nybörjarglasögon" är viktiga för att vi ska se vad vi behöver utveckla. Mötesformer och informationsspridning är område som hela tiden kan bli bättre. Jag hoppas att vi får lärportal innan detta läsåret är slut och att vi kan nå mer information utifrån och inte bara från skolans datorer. Det hade underlättat enormt.
Ha en bra dag!
Slöjdsalarna i nya skolan är dagens byggarbete. Tillsammans med slöjdlärarna och arbetsmiljöingengör tittar vi på hur vi ska få bra ateljeér eller slöjdsalar. Det är verkligen kärnan i den nya skolan med mycket central placering där barnens arbete ska kunna skyltas på ett bra sätt.
Igår hade jag min träff med de nyanställda under 2008 på eftermiddagen. De är ett glatt gäng som alla snabbt kommit igång. De trivs men deras "nybörjarglasögon" är viktiga för att vi ska se vad vi behöver utveckla. Mötesformer och informationsspridning är område som hela tiden kan bli bättre. Jag hoppas att vi får lärportal innan detta läsåret är slut och att vi kan nå mer information utifrån och inte bara från skolans datorer. Det hade underlättat enormt.
Ha en bra dag!
onsdag 3 september 2008
Lönesamtal, brandsyn och lukt från toaletter!
Rubriken antyder en helt vanlig dag i en rektorskas liv. Det är verkligen blandningen som ger detta yrke liv. Just nu kommenterar vi olika delar av nybygget varje dag. Idag var det vaktmästarens tur att komma med kloka synpunkter på städförråd, placering av kopiatorer mm. Det är viktigt att ha tänkt till före och jag är verkligen tacksam över att alla engagerar sig. Imorgon ska vi ta en fördjupad titt på slöjdsalarna.
Idag har jag "nybörjarfika" för våra nyanställda kollegor. Jag bjuder på kaffe och vi går igenom introduktionsplanen men passar också på att diskutera hur det är att vara ny på vårt platschefsområde. Det är viktiga "glasögon" man har när man kommer ny till en arbetsplats! Hur blir jag emottagen? Vad förväntas av mig? Hur ser den informella koden ut? Jag tycker det är bra att alla nya får ett ansikte på varandra och jag försöker alltid ha så många möten jag kan gemensamma mellan förskola, fritids och grundskola. Det är olika verksamheter men samma barn vi talar om.
Om någon vecka har jag en annan måltid att inta. Jag kallar det vikariefrukost. Jag och några medarbetare bjuder de som vill arbeta som timvikarie på frukost. De har med sig CV och kan på ett lättsamt sätt träffa oss och ställa frågor. Detta gör vi minst en gång per termin och brukar alltid ge några nya kollegor som kan rycka in när vi är på utbildning eller sjuka. Nästa frukost är den 17/9 kl. 8.30-9.30 men man måste anmäla sig till susanne.freij@vellinge.se
Ett stort tack för de mail jag får. Jag hoppas att ni som söker oss har lätt att nå oss. Jag ska ta en titt på hemsidan så ni som vill nå vaktmästare, kurator mfl hittar rätt direkt. Ha en skön onsdag!
Idag har jag "nybörjarfika" för våra nyanställda kollegor. Jag bjuder på kaffe och vi går igenom introduktionsplanen men passar också på att diskutera hur det är att vara ny på vårt platschefsområde. Det är viktiga "glasögon" man har när man kommer ny till en arbetsplats! Hur blir jag emottagen? Vad förväntas av mig? Hur ser den informella koden ut? Jag tycker det är bra att alla nya får ett ansikte på varandra och jag försöker alltid ha så många möten jag kan gemensamma mellan förskola, fritids och grundskola. Det är olika verksamheter men samma barn vi talar om.
Om någon vecka har jag en annan måltid att inta. Jag kallar det vikariefrukost. Jag och några medarbetare bjuder de som vill arbeta som timvikarie på frukost. De har med sig CV och kan på ett lättsamt sätt träffa oss och ställa frågor. Detta gör vi minst en gång per termin och brukar alltid ge några nya kollegor som kan rycka in när vi är på utbildning eller sjuka. Nästa frukost är den 17/9 kl. 8.30-9.30 men man måste anmäla sig till susanne.freij@vellinge.se
Ett stort tack för de mail jag får. Jag hoppas att ni som söker oss har lätt att nå oss. Jag ska ta en titt på hemsidan så ni som vill nå vaktmästare, kurator mfl hittar rätt direkt. Ha en skön onsdag!
tisdag 2 september 2008
Vad menar hon egentligen?
Jaha, tekniskt u-land...vad är det nu hon menar? I den lilla spalten i Sydsvenskan fick jag frågan om det kan bli fler bloggar från Stora Hammar. Det är klart att det kan bli, men det är inte det som är det viktigaste. Under året som gått har vi haft grundkurser, tid för att fler ska lära sig göra kul bildspel till föräldramöte, vi har köpt många digitala kameror, lärarna har fått laptops så visst har det hänt mycket. Det är inte bloggandet som är det viktiga. Jag tycker det är viktigt att skola och förskola använder olika sätt för att få alla barn att nå målen i skolan. Vi måste bli ännu bättre på att stimulera alla sinnen och kunna erbjuda en utbildningsmiljö som ger goda resultat. I den måste det enligt mig finnas mer av mycket! Hur ofta arbetar vi med ljudböcker? Kan några elever lära sig mer genom att se på film? Vi har en fantastisk resurs i att ha en kommun som satsar på skolbibliotek och tillsammans med vår bibliotekarie har vi stora möjligheter att arbeta med böcker, ljud, film mm Det jag sist av allt vill bli tagen för ar att jag tror att ny teknik kan förändra allt. Det är på många olika sätt, genom mångfald vi skapar en ännu bättre skola. Jag tycker perspektiven hälsa, miljö och kultur ska genomsyra vårt arbete, men självklart ska den arbetsplats där våra barn och unga tillbringar hela sin dag vara "up to date" med datorer och andra spännande saker som kan underlätta och förbättra!
Vi hörs!
Vi hörs!
måndag 1 september 2008
Hästfolk i expeditionshuset
Hej igen!
Under lunchen invaderades expeditionen av glada tjejer i 10-12 års åldern. Med platspåsar i högsta hugg fulla med ridkläder kom de och undrade var de skulle byta om. På grund av allergier låser vi in påsar med ridkläder i cykelförråd och snart i en dynbox så ingen pälsdjursallergiker mår dåligt. Det var full fart på alla. Någon var sjuk men sanbbt ordnades en ny riktigt bra lösning. Jag hoppas att elevens val foto ger mig lite bilder till min blogg. Kanske kan jag gå ut och lära mig lite hos Karin?
Ha en kul eftermiddag!
Under lunchen invaderades expeditionen av glada tjejer i 10-12 års åldern. Med platspåsar i högsta hugg fulla med ridkläder kom de och undrade var de skulle byta om. På grund av allergier låser vi in påsar med ridkläder i cykelförråd och snart i en dynbox så ingen pälsdjursallergiker mår dåligt. Det var full fart på alla. Någon var sjuk men sanbbt ordnades en ny riktigt bra lösning. Jag hoppas att elevens val foto ger mig lite bilder till min blogg. Kanske kan jag gå ut och lära mig lite hos Karin?
Ha en kul eftermiddag!
Varför bloggar du?
Hej!
Sydsvenskan ringde och frågande "Varför bloggar du?" vilket föranledde mycket tankearbete i helgen. Min motfråga till mig själv blev "Varför skulle jag inte blogga?". Jag kunde inte komma på en enda hållbar anledning till att inte prova bloggandets form. Bloggen ersätter inte andra sätt för en rektor att kommunicera med föräldrar, elever, personal, allmänhet - den kompletterar. Jag gillar snabbheten, den lite informella tonen, responsen via mail som jag får och det lite spännande i att prova något som är nytt för mig. Kanske är det svenskläraren i botten av mitt hjärta som tittar fram. Att skriva är viktigt för mig. Att vara i takt med tiden och att vår skolas utveckling inom området genomsyrar även rektors arbete är självklart. jag kan inte säga att lärarna ska använda digitala kartor i stället för "dra-ner-kartorna" och själv fortsätta med handskrivna lappar i personalrummet. Jag tycker att det mesta av kommunikationen mellan skola och hem naturligtvis sker i det vardagliga arbetet. Mellan barn och pedagog, mellan barn och förälder och mellan förälder och pedagog. Ibland är det jag som rektor som är med i dialogen t.ex vill jag alltid vara med vid inskrivningar av nya elever som kommer mitt under terminen. Blogg är ett sätt att hålla er uppdaterade men också ett sätt för mig att reflektera över vad som händer och ofta får jag mina uppslag efter frågor jag får via mail och telefon.
Idag hoppas vi Sydsvenskan kommer och gör ett litet reprotage om våra nya elevens val. Det har verkligen gett mycket positiv feedback både från stora och små. Jag hoppas nu att det blir riktigt kul att boxas, rida, läsa....Skoldagen måste alltid ses med barnets ögon. Hur är det att vara 12 år och komma till skolan kl. 8.00? Hur ser dagen ut? Vad händer? Finns det variation och kommer alla lärstilar till sin rätt? Det är inte bara ett schema som ska sättas ihop - det är en arbetsdag ur en liten växande och lärande människans perspektiv vi skapar!
Jag hoppas att dagarna på Stora Hammar genomsyras av de ledmotiv som finns i läroplanen. Ett av de viktigaste ledmotiven vi har är att stödja eleverna för att utveckla ett demokratiskt förhållningssätt. Hur ger man barn inflytande som ökar i takt med mognad? Vi jobbar med frågorna och ska innan året är slut ha gjort en "demokratitrappa" för våra små och stora barn. Självklart har vi elevråd och miljöråd som tränar representativ demokrati men just inflytandet t.ex i arbetet med IUP är mycket svårare. Det ska vi bli ännu bättre på!
Ha en bra måndag!
Sydsvenskan ringde och frågande "Varför bloggar du?" vilket föranledde mycket tankearbete i helgen. Min motfråga till mig själv blev "Varför skulle jag inte blogga?". Jag kunde inte komma på en enda hållbar anledning till att inte prova bloggandets form. Bloggen ersätter inte andra sätt för en rektor att kommunicera med föräldrar, elever, personal, allmänhet - den kompletterar. Jag gillar snabbheten, den lite informella tonen, responsen via mail som jag får och det lite spännande i att prova något som är nytt för mig. Kanske är det svenskläraren i botten av mitt hjärta som tittar fram. Att skriva är viktigt för mig. Att vara i takt med tiden och att vår skolas utveckling inom området genomsyrar även rektors arbete är självklart. jag kan inte säga att lärarna ska använda digitala kartor i stället för "dra-ner-kartorna" och själv fortsätta med handskrivna lappar i personalrummet. Jag tycker att det mesta av kommunikationen mellan skola och hem naturligtvis sker i det vardagliga arbetet. Mellan barn och pedagog, mellan barn och förälder och mellan förälder och pedagog. Ibland är det jag som rektor som är med i dialogen t.ex vill jag alltid vara med vid inskrivningar av nya elever som kommer mitt under terminen. Blogg är ett sätt att hålla er uppdaterade men också ett sätt för mig att reflektera över vad som händer och ofta får jag mina uppslag efter frågor jag får via mail och telefon.
Idag hoppas vi Sydsvenskan kommer och gör ett litet reprotage om våra nya elevens val. Det har verkligen gett mycket positiv feedback både från stora och små. Jag hoppas nu att det blir riktigt kul att boxas, rida, läsa....Skoldagen måste alltid ses med barnets ögon. Hur är det att vara 12 år och komma till skolan kl. 8.00? Hur ser dagen ut? Vad händer? Finns det variation och kommer alla lärstilar till sin rätt? Det är inte bara ett schema som ska sättas ihop - det är en arbetsdag ur en liten växande och lärande människans perspektiv vi skapar!
Jag hoppas att dagarna på Stora Hammar genomsyras av de ledmotiv som finns i läroplanen. Ett av de viktigaste ledmotiven vi har är att stödja eleverna för att utveckla ett demokratiskt förhållningssätt. Hur ger man barn inflytande som ökar i takt med mognad? Vi jobbar med frågorna och ska innan året är slut ha gjort en "demokratitrappa" för våra små och stora barn. Självklart har vi elevråd och miljöråd som tränar representativ demokrati men just inflytandet t.ex i arbetet med IUP är mycket svårare. Det ska vi bli ännu bättre på!
Ha en bra måndag!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)