Hej!
Sydsvenskan ringde och frågande "Varför bloggar du?" vilket föranledde mycket tankearbete i helgen. Min motfråga till mig själv blev "Varför skulle jag inte blogga?". Jag kunde inte komma på en enda hållbar anledning till att inte prova bloggandets form. Bloggen ersätter inte andra sätt för en rektor att kommunicera med föräldrar, elever, personal, allmänhet - den kompletterar. Jag gillar snabbheten, den lite informella tonen, responsen via mail som jag får och det lite spännande i att prova något som är nytt för mig. Kanske är det svenskläraren i botten av mitt hjärta som tittar fram. Att skriva är viktigt för mig. Att vara i takt med tiden och att vår skolas utveckling inom området genomsyrar även rektors arbete är självklart. jag kan inte säga att lärarna ska använda digitala kartor i stället för "dra-ner-kartorna" och själv fortsätta med handskrivna lappar i personalrummet. Jag tycker att det mesta av kommunikationen mellan skola och hem naturligtvis sker i det vardagliga arbetet. Mellan barn och pedagog, mellan barn och förälder och mellan förälder och pedagog. Ibland är det jag som rektor som är med i dialogen t.ex vill jag alltid vara med vid inskrivningar av nya elever som kommer mitt under terminen. Blogg är ett sätt att hålla er uppdaterade men också ett sätt för mig att reflektera över vad som händer och ofta får jag mina uppslag efter frågor jag får via mail och telefon.
Idag hoppas vi Sydsvenskan kommer och gör ett litet reprotage om våra nya elevens val. Det har verkligen gett mycket positiv feedback både från stora och små. Jag hoppas nu att det blir riktigt kul att boxas, rida, läsa....Skoldagen måste alltid ses med barnets ögon. Hur är det att vara 12 år och komma till skolan kl. 8.00? Hur ser dagen ut? Vad händer? Finns det variation och kommer alla lärstilar till sin rätt? Det är inte bara ett schema som ska sättas ihop - det är en arbetsdag ur en liten växande och lärande människans perspektiv vi skapar!
Jag hoppas att dagarna på Stora Hammar genomsyras av de ledmotiv som finns i läroplanen. Ett av de viktigaste ledmotiven vi har är att stödja eleverna för att utveckla ett demokratiskt förhållningssätt. Hur ger man barn inflytande som ökar i takt med mognad? Vi jobbar med frågorna och ska innan året är slut ha gjort en "demokratitrappa" för våra små och stora barn. Självklart har vi elevråd och miljöråd som tränar representativ demokrati men just inflytandet t.ex i arbetet med IUP är mycket svårare. Det ska vi bli ännu bättre på!
Ha en bra måndag!
måndag 1 september 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar