torsdag 18 september 2008
Förbättra bloggen!
Nu på eftermiddagen har jag träffat en journalist som skiver om bloggande rektorer. Det var intressant. När man måste samla sina tankar och svara på frågor som andra ställer kommer i alla fall jag på nya saker. Jag kommer att sätta en räknare på bloggen (om min kära bibliotekarie vet hur man gör?) och jag ska tänka lite mer på att bloggen blir spännande läsning för våra äldre elever. Det är nog oftast så att jag har er som är föräldrar på Stora Hammar i åtanke när jag skriver.
Gå och cykla till skolan!
Kvällen igår tillbringades tillsammans med föräldrar, personal och politiker i verksamhetsrådet. Det är verkligen bra att inför mötet få samla ihop allt det arbete som sker i platschefsområdet under en fast agenda. När vi berättar om allt som pågår lyfter vi blicken och får syn på alla små delar som bildar en helhet. Det är t.ex verkligen kraft i arbetet för en trygg skola och förskola. Trygghetsrådet, faddersystem som nu också är utvärderat, SMART, COPE, elevrådet, matris för framgångsrik skola, värderingsövning, livskunskap med Lions Quest....
Naturligtvis tittade vi på skisser på verksamhetsrådet och det kom många kommentarer om vad vi ska tänka på och önskemål har vi många! Det är dock viktigt att säga att detta är tankar, inte en färdig skola. Det är mycket som ändras under processen av olika skäl.
Dagens rubrik handlar dock om något annat. Jag vet att detta alltid är en fråga kring alla skolor och kring Stora Hammars förskola och grundskola är det alltid en diskussion. Trafikmiljön runt skolorna är vi själva, föräldrar och personal. På grundskolan gick vi ut med ett brev till alla familjer vid skolstarten för att vi hela tiden vill arbeta med att vi tillsammans gör skolvägen säkrare. Vid förskolan har vi äntligen fått omasfalterat och nya linjer vilket gör det tydligare att se hur man ska stå. Till förskolans personal har vi också i denna vecka gått ut med en uppmaning att försöka lämna så många platser lediga för föräldrar som lämnar som möjligt. Vi ska försöka stå på pendlarparkeringen. Trots detta står det bilar på cykelbanorna. Det tvingar Stora Hammars större barn som väljer att cykla till skolan ut i trafiken. Liten väg - javisst, men det kan vara en sådan otrygg omköring som gör att någon annan mamma och pappa inte låter sitt stora barn cykla.
De äldre barnen arbetar vi med på olika sätt. Vi vill försöka inspirera elever, föräldrar och naturligtvis också personal till ökad gång och cykling. På så sätt arbetar vi med att öka trafiksäkerheten, främjar hälsa och sist men inte minst så bidrar det till en bättre miljö. En av idéerna på verksamhetsrådet var att nästa "tema" kväll för föräldrar just kunde handla om trafiksäkerhet. Har någon hört någon bra föreläsare som kan ta hjälp av så maila gärna!
Dagen idag ska ägnas åt att titta på skolor. Tillsammans med arkitekt, projektledare och utvecklingsledare ska vi titta på några utvalda skolor. Det är svårt att beskriva hur man vill ha det ibland och så är studiebesök jättebra. På eftermiddagen blir det ledningsgrupp och imorgon är det dags för lite nya kunskaper kring coachning. Veckan avslutas med ett härligt gäng från förskolan. Vi ska till Snapphaneland och tölta i skogen. Det är livslust för mig!
Naturligtvis tittade vi på skisser på verksamhetsrådet och det kom många kommentarer om vad vi ska tänka på och önskemål har vi många! Det är dock viktigt att säga att detta är tankar, inte en färdig skola. Det är mycket som ändras under processen av olika skäl.
Dagens rubrik handlar dock om något annat. Jag vet att detta alltid är en fråga kring alla skolor och kring Stora Hammars förskola och grundskola är det alltid en diskussion. Trafikmiljön runt skolorna är vi själva, föräldrar och personal. På grundskolan gick vi ut med ett brev till alla familjer vid skolstarten för att vi hela tiden vill arbeta med att vi tillsammans gör skolvägen säkrare. Vid förskolan har vi äntligen fått omasfalterat och nya linjer vilket gör det tydligare att se hur man ska stå. Till förskolans personal har vi också i denna vecka gått ut med en uppmaning att försöka lämna så många platser lediga för föräldrar som lämnar som möjligt. Vi ska försöka stå på pendlarparkeringen. Trots detta står det bilar på cykelbanorna. Det tvingar Stora Hammars större barn som väljer att cykla till skolan ut i trafiken. Liten väg - javisst, men det kan vara en sådan otrygg omköring som gör att någon annan mamma och pappa inte låter sitt stora barn cykla.
De äldre barnen arbetar vi med på olika sätt. Vi vill försöka inspirera elever, föräldrar och naturligtvis också personal till ökad gång och cykling. På så sätt arbetar vi med att öka trafiksäkerheten, främjar hälsa och sist men inte minst så bidrar det till en bättre miljö. En av idéerna på verksamhetsrådet var att nästa "tema" kväll för föräldrar just kunde handla om trafiksäkerhet. Har någon hört någon bra föreläsare som kan ta hjälp av så maila gärna!
Dagen idag ska ägnas åt att titta på skolor. Tillsammans med arkitekt, projektledare och utvecklingsledare ska vi titta på några utvalda skolor. Det är svårt att beskriva hur man vill ha det ibland och så är studiebesök jättebra. På eftermiddagen blir det ledningsgrupp och imorgon är det dags för lite nya kunskaper kring coachning. Veckan avslutas med ett härligt gäng från förskolan. Vi ska till Snapphaneland och tölta i skogen. Det är livslust för mig!
onsdag 17 september 2008
Att hitta kraft!
Ibland undrar folk varifrån jag får mitt engagemang och min kraft. Svaret är enkelt - genom att ha ett helt vanligt liv, lära mig nya saker och känna glädje. Jag träffar spännande människor som ger mig kraft. Ett exempel på sådan kraftkälla är och har under flera år Gunilla O Wahlström varit. Jag hade handledning i en rektorsgrupp under ca 4 år. Dit kunde jag komma med mina bekymmer och började jobba med mig själv. I handledning kunde det som verkligen var svårt tas upp. Det handlar om vardagliga dilemma men också om svåra saker som chefer måste kunna hantera. Jag fick sällan svaren, men jag kom alltid ifrån handledningen med fler perspektiv och med en känsla av att jag kunde! Jag dög som ledare och chef! Vid nästa handledningstillfälle kunde jag berätta om både vad som gått bra, vad som slutat i katastrof och vad jag lärt mig. Dessa rektorer och med Gunilla håller jag fortfarande kontakt även om det ibland går långt mellan gångerna.
Samma källa till inspiration har kontakten med Coachcompanion varit. Redan min första termin fick jag möjlighet att "fylla på" med coachande ledarskap och lite av det coachande förhållningssättet ska all personal få ta del av på studiedagen i oktober.
Att läsa mycket ger också inspiration. Jag håller just nu på med en artikelserie om bedömning. Dock slinker det in en Hänt Extra mellan varven när hjärnan känns överhettad som ren avslappning. Barnböcker läser jag varje dag för min son och jag ska erkänna att jag oftast vaknar av dunset från en barnbok mot min näsa när jag somnat! Jag "läser" i bilen också. Jag har inte pendlat tidigare och njuter nu i fulla drag av Håkan varje morgon! Jag menar att jag och Håkan Nesser har 23 minuter varje morgon och om ni ser mig sitta kvar stirrande mot kyrkomuren vid 8 snåret så ska jag bara lyssna klart på kapitlet!
Nu ska jag förbereda verksamhetsrådet. Jag hoppas de är lika nyfikna som jag på alla nya skisser på nya skolan!
Samma källa till inspiration har kontakten med Coachcompanion varit. Redan min första termin fick jag möjlighet att "fylla på" med coachande ledarskap och lite av det coachande förhållningssättet ska all personal få ta del av på studiedagen i oktober.
Att läsa mycket ger också inspiration. Jag håller just nu på med en artikelserie om bedömning. Dock slinker det in en Hänt Extra mellan varven när hjärnan känns överhettad som ren avslappning. Barnböcker läser jag varje dag för min son och jag ska erkänna att jag oftast vaknar av dunset från en barnbok mot min näsa när jag somnat! Jag "läser" i bilen också. Jag har inte pendlat tidigare och njuter nu i fulla drag av Håkan varje morgon! Jag menar att jag och Håkan Nesser har 23 minuter varje morgon och om ni ser mig sitta kvar stirrande mot kyrkomuren vid 8 snåret så ska jag bara lyssna klart på kapitlet!
Nu ska jag förbereda verksamhetsrådet. Jag hoppas de är lika nyfikna som jag på alla nya skisser på nya skolan!
Försummad ej bortglömd!
Några dagars riktigt intensivt arbete har gjort att inläggen har blivit lite färre än vanligt. Just nu ägnas tiden åt lönesamtal men idag har jag också haft brandsyn. Vi har mycket goda rutiner men det fanns några små förbättringar att göra. Det är självklart att timvikarier ska vara informerade som utrymningsplan men vi har tidigare inte låtit dem signera att de mottagit informationen. Det kommer vi att göra famöver. Vi har inte heller haft en skriftlig rutin för hur vi hanterar levande ljus, men det har vi inom några timmar!
I morse hade vi också frukost för timvikarier. Vi bjuder in de som kan tänka sig vikariera hos oss på en kopp kaffe. De får ett tillfälle att presentera sig mer än att bara skicka in ett CV och vi kan berätta lite om oss.
En rektors arbete innehåller många olika delar. Just nu är det mest spännande att få vara delaktig i processer kring kunskapssyn och bedömning. De nya kraven på skriftliga omdöme kräver mycket arbete. Lärare har alltid varit skickliga på bedömning men vi måste nu med ganska hård tidspress utveckla vårt sätt att göra detta nya.
I kväll är det verksamhetsråd. Jag hoppas på stor uppslutning och jag brukar komma från dessa träffar med många bra förslag på förbättringar men samtidigt en stark känsla av att vi är på rätt väg!
I morse hade vi också frukost för timvikarier. Vi bjuder in de som kan tänka sig vikariera hos oss på en kopp kaffe. De får ett tillfälle att presentera sig mer än att bara skicka in ett CV och vi kan berätta lite om oss.
En rektors arbete innehåller många olika delar. Just nu är det mest spännande att få vara delaktig i processer kring kunskapssyn och bedömning. De nya kraven på skriftliga omdöme kräver mycket arbete. Lärare har alltid varit skickliga på bedömning men vi måste nu med ganska hård tidspress utveckla vårt sätt att göra detta nya.
I kväll är det verksamhetsråd. Jag hoppas på stor uppslutning och jag brukar komma från dessa träffar med många bra förslag på förbättringar men samtidigt en stark känsla av att vi är på rätt väg!
måndag 15 september 2008
Ledmotiv och tematiskt arbete
Sedan ett år tillbaka har vi på Stora Hammar arbetat fram ledmotiv. Kort kan man säga att vi kokat ihop läroplanerna till en buljongtärning. Det läroplanerna skriver med lång och många ord beskriver vi så här.
Vi som arbetar på förskola och grunddskola ska arbeta så att alla barn och elever utvecklar;
Dessa förmågor utvecklas hela tiden men vi har bestämt oss för att försöka tänka på hur utvecklingen bäst gynnas. Därför arbetar vi i tema. Fortfarande bara i mindre omfattning, men det ska utvecklas! På förskolan har man valt ett tema som ska genomsyra hela året, nämligen "Vatten". Istället för att kanske tänka - vad ska barnen kunna eller vilket "stoff" ska vi läsa så utgår lärarnas planering från frågor som vilka strävansmål är mest centrala, hur ska vi bedöma kunskapsutvecklingen och vilken förståelseutveckling vill vi åstadkomma. Detta är jättespännande. Jag hoppas att vi kan besöka någon skola som utvecklat sitt tematiska arbete ännu mer.
Idag har vi träffats i samverkan med IFO. Där träffas specialpedagoger, kuratorer mfl och informationen om vad som är på gång med t.ex föräldrutbildning, stödgrupper mm kan snabbt få spridning. Idag ska vi också följa upp vår "skyddsrond". Vi gör en riskbedömning varje termin och jobbar hela tiden med en god utbildningsmiljö som är säker och trygg. I eftermiddag ska vi också titta lite på skisser av nya skolan i personalrummet så att alla vet vad som händer.
Ha en bra måndag!
Vi som arbetar på förskola och grunddskola ska arbeta så att alla barn och elever utvecklar;
- demokratiskt förhållningssätt
- hälso- och miljömedvetenhet
- förmåga till kommunikation
- sitt tänkande
- förmåga att fungera i sociala sammanhang
- omvärldsorientering
- kreativitet
- livslångt lärande
Dessa förmågor utvecklas hela tiden men vi har bestämt oss för att försöka tänka på hur utvecklingen bäst gynnas. Därför arbetar vi i tema. Fortfarande bara i mindre omfattning, men det ska utvecklas! På förskolan har man valt ett tema som ska genomsyra hela året, nämligen "Vatten". Istället för att kanske tänka - vad ska barnen kunna eller vilket "stoff" ska vi läsa så utgår lärarnas planering från frågor som vilka strävansmål är mest centrala, hur ska vi bedöma kunskapsutvecklingen och vilken förståelseutveckling vill vi åstadkomma. Detta är jättespännande. Jag hoppas att vi kan besöka någon skola som utvecklat sitt tematiska arbete ännu mer.
Idag har vi träffats i samverkan med IFO. Där träffas specialpedagoger, kuratorer mfl och informationen om vad som är på gång med t.ex föräldrutbildning, stödgrupper mm kan snabbt få spridning. Idag ska vi också följa upp vår "skyddsrond". Vi gör en riskbedömning varje termin och jobbar hela tiden med en god utbildningsmiljö som är säker och trygg. I eftermiddag ska vi också titta lite på skisser av nya skolan i personalrummet så att alla vet vad som händer.
Ha en bra måndag!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)