måndag 15 september 2008

Ledmotiv och tematiskt arbete

Sedan ett år tillbaka har vi på Stora Hammar arbetat fram ledmotiv. Kort kan man säga att vi kokat ihop läroplanerna till en buljongtärning. Det läroplanerna skriver med lång och många ord beskriver vi så här.

Vi som arbetar på förskola och grunddskola ska arbeta så att alla barn och elever utvecklar;

  • demokratiskt förhållningssätt
  • hälso- och miljömedvetenhet
  • förmåga till kommunikation
  • sitt tänkande
  • förmåga att fungera i sociala sammanhang
  • omvärldsorientering
  • kreativitet
  • livslångt lärande

Dessa förmågor utvecklas hela tiden men vi har bestämt oss för att försöka tänka på hur utvecklingen bäst gynnas. Därför arbetar vi i tema. Fortfarande bara i mindre omfattning, men det ska utvecklas! På förskolan har man valt ett tema som ska genomsyra hela året, nämligen "Vatten". Istället för att kanske tänka - vad ska barnen kunna eller vilket "stoff" ska vi läsa så utgår lärarnas planering från frågor som vilka strävansmål är mest centrala, hur ska vi bedöma kunskapsutvecklingen och vilken förståelseutveckling vill vi åstadkomma. Detta är jättespännande. Jag hoppas att vi kan besöka någon skola som utvecklat sitt tematiska arbete ännu mer.

Idag har vi träffats i samverkan med IFO. Där träffas specialpedagoger, kuratorer mfl och informationen om vad som är på gång med t.ex föräldrutbildning, stödgrupper mm kan snabbt få spridning. Idag ska vi också följa upp vår "skyddsrond". Vi gör en riskbedömning varje termin och jobbar hela tiden med en god utbildningsmiljö som är säker och trygg. I eftermiddag ska vi också titta lite på skisser av nya skolan i personalrummet så att alla vet vad som händer.

Ha en bra måndag!

Inga kommentarer: