onsdag 6 maj 2009

Heldag i skoljuridik

I vintras var jag iväg på en tvådagarskonferens kring "rektorn och lagen". För er som känner mig så kanske det kan verka konstigt att jag som brukar beskrivas som spontan, livfull, engagerad kan vara så intresserad av skoljuridik, men så är det. Jag tycker det är spännande att se hur ramarna för vår verksamhet ibland tycks ligga fast i evig tid men en del faktiskt ändras. jag tycker alla lärare och skolledare bör vara intresserade för att t.ex kunna bemöta frågor från föräldrar. Vi stöter alla på frågor t.ex kring vad gäller vid "klassresor" som föräldrar gärna vill vi ska åka på? Vilka avgifter kan vi ta ut? Hur ofta får vi be barnen ha med matsäck? Hur nära ska förskolläraren vara för att vi ska leva upp till vårt tillsynsansvar? Frågorna är många och även om jag läst skoljuridik t.ex på skolledarhögskolan tycker jag att jag någon gång varje år behöver en uppfräschning. Den här gången var Susanne, platschefsassistent med. Nästa gång ska någon av pedagogerna hänga med.

imorgon är det lönebeskedssamtal i massor men också några timmar på kontoret. Fredagen vigs åt möte på förvaltningen hela dagen. Jag måste nog också snart förbereda mig för att tala om mitt bloggande nästa vecka. Det är tur det finns helger....

Nu är det dags att avsluta dagens arbete och nöje som faktiskt också innehållit en töltande tur på stranden i full storm!

Inga kommentarer: