torsdag 7 maj 2009

Såg ni bilden!

Som den urtrelleborgare jag är så läser jag Trelleborgs allehanda. Dagens bild är underbar. En av våra härliga ungar på förskolan, helt klädd i galonkläder hoppar i en stor vattenpöl på gården. Vilken vardagsglädje! Denna vattenåöl älskas av barnen och är kanske inte alltid lika populär hos oss vuxna. Vi tänker risker men vatten, smutsiga barn....barnet tänker helt annorlunda och för vem är gården till för!

I veckan har jag bloggat om hälsofrämjande skolutveckling. Någon har undrat vad det är. För mig handlar det mycket om att alla som arbetar på skolan ska ha ett hälsofrämjande synsätt och förhållningssätt. Hälsa är mer än kost och motion! Hälsa är fysisk, psykisk och social. Det viktigaste för mig när vi nu ska vidarutveckla skolan är att vi har ett salutogent perspektiv. Vi utgår från det som är bra. Det som är fungerande. Barnen och vi vuxna behöver en känsla av sammanhang, begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Tillsammans arbetar vi redan så i mycket men det vi ska göra är att se om vi kan göra ännu mer med högre kvalité för att skapa positiv inlärningsmiljö som ger leklust, lärlust och livslust. Hela vår vision andas hälsofrämjande tänk!

Ha en bra torsdag!

Inga kommentarer: