Tyvärr får vi ibland användning av vår krisplan. Ibland ser vi också att den behöver förbättras och då gör vi det. Tillsammans med "IFO" individ och familj dvs skolsköterska, psykolog, kurator, trygghetsrådets representant, spcecialpedagoger och skyddsombud ser vi nu över den och framför allt ser vi till att vi köper in ny litteratur till våra pedagoger. Det finns mycket bra litteratur t.ex om krisbearbetning, barn i sorg m.m. som vi tidigare haft i vår krislåda som finns på varje enhet men nu förnyar vi litteraturen. Vi komemr också att köpa in ett material till varje team från Rädda Barnen.
Ha en bra helg!
lördag 9 maj 2009
torsdag 7 maj 2009
Såg ni bilden!
Som den urtrelleborgare jag är så läser jag Trelleborgs allehanda. Dagens bild är underbar. En av våra härliga ungar på förskolan, helt klädd i galonkläder hoppar i en stor vattenpöl på gården. Vilken vardagsglädje! Denna vattenåöl älskas av barnen och är kanske inte alltid lika populär hos oss vuxna. Vi tänker risker men vatten, smutsiga barn....barnet tänker helt annorlunda och för vem är gården till för!
I veckan har jag bloggat om hälsofrämjande skolutveckling. Någon har undrat vad det är. För mig handlar det mycket om att alla som arbetar på skolan ska ha ett hälsofrämjande synsätt och förhållningssätt. Hälsa är mer än kost och motion! Hälsa är fysisk, psykisk och social. Det viktigaste för mig när vi nu ska vidarutveckla skolan är att vi har ett salutogent perspektiv. Vi utgår från det som är bra. Det som är fungerande. Barnen och vi vuxna behöver en känsla av sammanhang, begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Tillsammans arbetar vi redan så i mycket men det vi ska göra är att se om vi kan göra ännu mer med högre kvalité för att skapa positiv inlärningsmiljö som ger leklust, lärlust och livslust. Hela vår vision andas hälsofrämjande tänk!
Ha en bra torsdag!
I veckan har jag bloggat om hälsofrämjande skolutveckling. Någon har undrat vad det är. För mig handlar det mycket om att alla som arbetar på skolan ska ha ett hälsofrämjande synsätt och förhållningssätt. Hälsa är mer än kost och motion! Hälsa är fysisk, psykisk och social. Det viktigaste för mig när vi nu ska vidarutveckla skolan är att vi har ett salutogent perspektiv. Vi utgår från det som är bra. Det som är fungerande. Barnen och vi vuxna behöver en känsla av sammanhang, begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Tillsammans arbetar vi redan så i mycket men det vi ska göra är att se om vi kan göra ännu mer med högre kvalité för att skapa positiv inlärningsmiljö som ger leklust, lärlust och livslust. Hela vår vision andas hälsofrämjande tänk!
Ha en bra torsdag!
onsdag 6 maj 2009
Heldag i skoljuridik
I vintras var jag iväg på en tvådagarskonferens kring "rektorn och lagen". För er som känner mig så kanske det kan verka konstigt att jag som brukar beskrivas som spontan, livfull, engagerad kan vara så intresserad av skoljuridik, men så är det. Jag tycker det är spännande att se hur ramarna för vår verksamhet ibland tycks ligga fast i evig tid men en del faktiskt ändras. jag tycker alla lärare och skolledare bör vara intresserade för att t.ex kunna bemöta frågor från föräldrar. Vi stöter alla på frågor t.ex kring vad gäller vid "klassresor" som föräldrar gärna vill vi ska åka på? Vilka avgifter kan vi ta ut? Hur ofta får vi be barnen ha med matsäck? Hur nära ska förskolläraren vara för att vi ska leva upp till vårt tillsynsansvar? Frågorna är många och även om jag läst skoljuridik t.ex på skolledarhögskolan tycker jag att jag någon gång varje år behöver en uppfräschning. Den här gången var Susanne, platschefsassistent med. Nästa gång ska någon av pedagogerna hänga med.
imorgon är det lönebeskedssamtal i massor men också några timmar på kontoret. Fredagen vigs åt möte på förvaltningen hela dagen. Jag måste nog också snart förbereda mig för att tala om mitt bloggande nästa vecka. Det är tur det finns helger....
Nu är det dags att avsluta dagens arbete och nöje som faktiskt också innehållit en töltande tur på stranden i full storm!
imorgon är det lönebeskedssamtal i massor men också några timmar på kontoret. Fredagen vigs åt möte på förvaltningen hela dagen. Jag måste nog också snart förbereda mig för att tala om mitt bloggande nästa vecka. Det är tur det finns helger....
Nu är det dags att avsluta dagens arbete och nöje som faktiskt också innehållit en töltande tur på stranden i full storm!
måndag 4 maj 2009
Hälsofrämjande skola
Hoppas alla haft en härlig helg. Måndagen inleds med möte tillsammans med socialtjänsten, specialpedagoger mfl. Detta samverkansmöte har vi en gång i månaden och det är mycket bra för att vi ska kunna arbeta bra tillsammans med svåra saker. Det kan handla om att vi t.ex ser över våra rutiner kring krishantering, planerar stöd kring någon elev, följer upp arbetet mot droger osv.
Idag kommer jag och Hanne också att träffa Ingela S som ska hjälpa oss med fortbildning och planering för att vi ska kunna bli en hälsofrämjande skola. Det kan låta som om vi tänker kost och idrott men det handlar för oss ännu mer om bemötande, förhållningssätt och hur vi tillsammans hittar faktorer som ger stora och små trygghet och trivsel för att möjliggöra effektiv inlärning. Ni kommer att få läsa mer inom kort!
Imorgon tisdag är jag ledig på grund av begravning och onsdagen ägnas åt en utbildningsdag i skoljuridik. Skoljuridik är färskvara, så en dos lite då och då är nödvändigt.
Ha en bra måndag!
Idag kommer jag och Hanne också att träffa Ingela S som ska hjälpa oss med fortbildning och planering för att vi ska kunna bli en hälsofrämjande skola. Det kan låta som om vi tänker kost och idrott men det handlar för oss ännu mer om bemötande, förhållningssätt och hur vi tillsammans hittar faktorer som ger stora och små trygghet och trivsel för att möjliggöra effektiv inlärning. Ni kommer att få läsa mer inom kort!
Imorgon tisdag är jag ledig på grund av begravning och onsdagen ägnas åt en utbildningsdag i skoljuridik. Skoljuridik är färskvara, så en dos lite då och då är nödvändigt.
Ha en bra måndag!
torsdag 30 april 2009
Med önskan om en trevlig valborg!
Som vanligt arbetar vi in i det sista och vårkänslor verkar prägla hela skolgården. Jag hoppas ni alla får en bra Valborgshelg!
tisdag 28 april 2009
Nya 6-årsföräldrar välkomnade!
Kvällen avslutades med trevliga möten med nya förskoleklassens föräldrar. Indelade i två grupper träffade de sina barns blivande mentorer. Jag var väl inte direkt inbjuden men lyckades ta mig in ändå för en enklare presentation av mig och vår skola.
Det är så roligt att träffa våra nyaste föräldrar. För en del är det första barnet som nu blivit stort och ska börja skolan. För några är det andra, tredje......gången de kommer som föräldrar till en 6-åring. Gemensamt för alla är att de är dessa föräldrar som tillsammans ska fosta sina barn, våra elever. Det ska knytas vänskapsband mellan barn, konfliker ska redas ut och gränser ska sättas och hållas hela vägen tills vi står där och delar ut avgångsbetyget i år 9. Det är en 10-årig resa - för både stora och små!
Det är så roligt att träffa våra nyaste föräldrar. För en del är det första barnet som nu blivit stort och ska börja skolan. För några är det andra, tredje......gången de kommer som föräldrar till en 6-åring. Gemensamt för alla är att de är dessa föräldrar som tillsammans ska fosta sina barn, våra elever. Det ska knytas vänskapsband mellan barn, konfliker ska redas ut och gränser ska sättas och hållas hela vägen tills vi står där och delar ut avgångsbetyget i år 9. Det är en 10-årig resa - för både stora och små!
Trygghet på skolgården
Skolgården är barnens och vi vuxna försöker på olika sätt stötta lekar, lösa konfikter men också hela tiden hålla ett vakande öga på vem som rör sig på och runt vår skola. Självklart ser vi gärna att föräldrar, morföräldrar mfl är välkomna till vår skola och det är också alla som bor i områdets fulla rätt att korsa skolgården.
Förra veckan hade vi en incident där en man tog kontakt med två elever och en av våra fritidspedagoger var snabbt framme och undrade vad han ville. Vi tog efter samtal med föräldrar till dessa barn kontakt med polisen under fredagen. I måndags hade jag kontakt med verksamheter runt om vår skola för att se om vi tillsammans kunde lista ut vem det var. I dag tisdag har vi följt upp incidenten och haft kontakt med polisen igen. Våra uppgifter kring detta har nu polisen i vårt närområde. Detta är naturligtvis oroande men samtidigt är det inte ett brott att tala med våra elever. Vi finns på skolgården enligt uppgjort rastvärdsschema och undr fritidstiden. Vi är som rastvärdar synliga med färgglatt band. Barnen vet skolans gränser och vi informerar snabbt varandra via mail så att alla kan vara extra observanta. Mail gick ut till alla lärare och fritidspedagoger med det samma på fredags förmiddag och fler vuxna är då ute på gården. Vi har haft kontakt med socialtjänst och förskolorna runt omkring och vi hjälps åt att att infromera via hemsida, samtal och mail. Vi har idag haft uppföljningssamtal med förälder till barnen.
Ingen har blivit utsatt för något brott men polisen känner till vår incident och vi har gått ut med ungefär den här informationen till så många föräldrar som möjligt idag och ännu fler imorgon för att ni som föräldrar ska veta vad vi gör och känna er trygga. Även tidningen har visat intresse för händelsen.
Förra veckan hade vi en incident där en man tog kontakt med två elever och en av våra fritidspedagoger var snabbt framme och undrade vad han ville. Vi tog efter samtal med föräldrar till dessa barn kontakt med polisen under fredagen. I måndags hade jag kontakt med verksamheter runt om vår skola för att se om vi tillsammans kunde lista ut vem det var. I dag tisdag har vi följt upp incidenten och haft kontakt med polisen igen. Våra uppgifter kring detta har nu polisen i vårt närområde. Detta är naturligtvis oroande men samtidigt är det inte ett brott att tala med våra elever. Vi finns på skolgården enligt uppgjort rastvärdsschema och undr fritidstiden. Vi är som rastvärdar synliga med färgglatt band. Barnen vet skolans gränser och vi informerar snabbt varandra via mail så att alla kan vara extra observanta. Mail gick ut till alla lärare och fritidspedagoger med det samma på fredags förmiddag och fler vuxna är då ute på gården. Vi har haft kontakt med socialtjänst och förskolorna runt omkring och vi hjälps åt att att infromera via hemsida, samtal och mail. Vi har idag haft uppföljningssamtal med förälder till barnen.
Ingen har blivit utsatt för något brott men polisen känner till vår incident och vi har gått ut med ungefär den här informationen till så många föräldrar som möjligt idag och ännu fler imorgon för att ni som föräldrar ska veta vad vi gör och känna er trygga. Även tidningen har visat intresse för händelsen.
Ledningsarbete med förskolan
Idag är jag och Susanne iväg med förskolans ledningsgrupp. På något sätt kan man nog kalla det en "kick off" även om det är mitt i terminen. Fler och fler förskolor drivs nu i enskild regi och det har vi också tittat närmre på. Vi har haft ett första "brainstormande" med personalen och ska idag både abeta med vårt styrkort, de projekt vi har igång men också arbeta med ett grovt utkast till projektplan för att eventuellt ansöka om att bli en enskild förskola så småningom. Vi har ju ingen brådska. Vår nya skola och förskola är klar till hösten 2011.
Idag ska jag också träffa team 1-2 på kvällen. De som ska jobba ihop i höst ska ha sin första planeringsträff och jag är inbjuden. Det ska bli kul att både få prata mina och deras förväntningar på det kommande året.
Boken jag tog med mig hem är riktigt intressant. Jag kommer nog att kommentera saker i den lite då och då. Igår somnade jag med tankar kring hur jag själv ofta hamnar i diskussioner kring vad barn inte ska använda datorer till. Vi pratar också tekniska problem och lösningar. Vi ska förbereda barnen för framtiden och måste mer och mer prata om hur deras sociala utveckling får sin näring i relationer. Relationer både IRL men också i all den kommunikation som sker på nätet. Hur kan vi använda det i skolan?
Nu måste jag kasta mig iväg igen....
Idag ska jag också träffa team 1-2 på kvällen. De som ska jobba ihop i höst ska ha sin första planeringsträff och jag är inbjuden. Det ska bli kul att både få prata mina och deras förväntningar på det kommande året.
Boken jag tog med mig hem är riktigt intressant. Jag kommer nog att kommentera saker i den lite då och då. Igår somnade jag med tankar kring hur jag själv ofta hamnar i diskussioner kring vad barn inte ska använda datorer till. Vi pratar också tekniska problem och lösningar. Vi ska förbereda barnen för framtiden och måste mer och mer prata om hur deras sociala utveckling får sin näring i relationer. Relationer både IRL men också i all den kommunikation som sker på nätet. Hur kan vi använda det i skolan?
Nu måste jag kasta mig iväg igen....
måndag 27 april 2009
Igång igen!
Oj vad härligt att vara tillbaka. Inte för att jag var bort så länge, men det är skönt att känna den där lusten till sitt jobb. Jag går verkligen hit med lätta steg även om utmaningarna ibland är tuffa.
Jag längtar nu hem för att kunna läsa en bok om "Publisistiskt arbetssätt".Jag förbereder mig inför ett litet föredag jag ska hålla om mina erfarenheter som "bloggande" rektor. Kan jag låta bli att läsa den eftersom mina 8 timmar är slut? Ja, självklart men då kommer frågan kring hur uppdaterad måste jag vara i mitt jobb? Är det inte i mitt eget intresse att vara lite uppdaterad i frågor som rör t.ex hur lärare ska kunna dra nytta av den nya tekniken och av de ungas intressa för att kommunicera och publicera. Hur ska vi kunna dra nytta av ungas entusiasm att publicera? Är det ett hot eller en möjlighet? Jag är i botten lärare för jag är nyfiken på hur vi lär? Vilka drivkrafter som finns och jag vill hålla mig hyfsat uppdaterade med de ungas värld hela vägen till pension. Det är nog därför jag själv provar med min lilla rektorsblogg eller vad man nu ska kalla det!
Ha en bra eftermiddag, med eller utan bok framför näsan!
Jag längtar nu hem för att kunna läsa en bok om "Publisistiskt arbetssätt".Jag förbereder mig inför ett litet föredag jag ska hålla om mina erfarenheter som "bloggande" rektor. Kan jag låta bli att läsa den eftersom mina 8 timmar är slut? Ja, självklart men då kommer frågan kring hur uppdaterad måste jag vara i mitt jobb? Är det inte i mitt eget intresse att vara lite uppdaterad i frågor som rör t.ex hur lärare ska kunna dra nytta av den nya tekniken och av de ungas intressa för att kommunicera och publicera. Hur ska vi kunna dra nytta av ungas entusiasm att publicera? Är det ett hot eller en möjlighet? Jag är i botten lärare för jag är nyfiken på hur vi lär? Vilka drivkrafter som finns och jag vill hålla mig hyfsat uppdaterade med de ungas värld hela vägen till pension. Det är nog därför jag själv provar med min lilla rektorsblogg eller vad man nu ska kalla det!
Ha en bra eftermiddag, med eller utan bok framför näsan!
söndag 26 april 2009
Avbrott i bloggandet
På grund av dödsfall i familjen var förra veckan inte en aktiv bloggvecka. Jag var lite ledigt och har istället för att ha fokus på mail, möte, löner, inkomna skrivelser, lokaler mm tagit mig tid att ta in det som hänt och börja ordna kring allt praktiskt. Jag har både familj och vänner som stöttar. Imorgon är jag tillbaka på jobbet och det ska bli kul att se alla kulspelande barn i det fantastiska vårvädret.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)