I dessa tider av skriftliga omdöme blir det många diskussioner kring vad är kunskap och hur mäts den. Nu ligger fokus mycket på - hur beskriver vi den! Hur samtalar vi pedagoger både i tal och skrift , både med elever och mer er som är föräldrar om kunskap. Ibland hör jag en liten ton av frustration hos föräldrar - ja, men vad kan han/hon?
Kunskap är komplext. Jag tror att människan kan hantera stora mängder information och har "verktyg" för lärande. Vi kan reflektera över den egna förståelsen av det vi ser och hör. Kunskap skapas i samspel mellan individ och omgivning. Kunskap är inte endast summan av enskilda kunskapsdelar utan något mer. Kunnande är lärande utvecklat i meningsfulla sammanhang. Det är detta som vi för varje elev och förälder ska kunna beskriva utifrån mål i kursplaner. Då räcker inte kan/kan inte längre samtidigt som det vi säger måste vara begripligt utan 3-4 år på lärarutbildningen. Jag hoppas att denna termins IUP samtal ska bli de bästa någonsin på grundskolan.
På utställningen i biblioteket kom det en strid ström av besökande. Det var kul med alla glada hejarop.
torsdag 26 februari 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar